onsdag 13. februar 2013

Kyosho Mini-Z og den fantastiske sporten! Av Lasse Prenting

Speedy PigZ Raceway proudly presents: 
Lasse Prenting's: Kyosho Mini-Z og den fantastiske sporten!

Når det er så mange som driver å kjører konkurranser på sommerstid og bare sitter å venter på vinteren, så burde flere av dem se litt på en av de minste skalaene.

Kyosho Mini-Z har det meste av ting som alle de store 1:10 klassene har, bortsett fra størrelsen og prisen.

Man trenger egentlig bare en liten koffert for å få med seg alt man trenger for å kjøre. Man sitter inne, hvor det er godt og varmt og hvor kaffen gjerne er tilgjenglig. Dette er en "sport" for de som liker å kose seg og kjøre masse. Ypperlig trening for de som satser hardt på utesesongen og ypperlig trening for de som bare vil ha det litt gøy.

Man får masse trening på å svinge begge veier.
På å bremse og på å gi "jernet".
Samtidig får man sjekket om nervene holder mål....

Hva trenger man?Men hvordan komme i gang tenker du nå. Dette er jo sikkert en vanvittig dyr hobby....
Ja som alle andre hobbyer så kan man virkelig gjøre denne dyr også. Men det MÅ ikke være så dyrt med en gang.

Så hva skal til av verktøy??
Liten stjernetrekker (philips #2 tror jeg det er)
Skalpell

Hva skal til av ladere og batterier da??
Egentlig bare en batterilader som takler AAA batterier.
Har med stor suksess brukt både biltema og Clas Ohlson sine ladere, mens akkurat nå bruker jeg Varta 15min lader.

Batterier kan være alt fra mange billige til noen få dyre.
De dyre jeg kjører på nå er R1 Wurks 990mAh som koster ca 65,- + frakt.
Det er som regel liten vits å satse på noe over 1100mAh. Grunnen er at slike batterier gjerne ikke har så mye "punch", selv om de varer lenge. Det andre er at motorer og elektronikk kan gjerne få kjølt seg ned litt innimellom. Bruker gjerne de 15 min laderen bruker, på å samle meg selv litt og for å kjøle ned elektronikken.

Så trenger du bare å ha en liten koffert, bag eller plastpose å ha alt dette i....

Men over til det viktigste...hva MÅ man ha av bil og deler for å kunne kose seg i 5 timer på en kveld??
Det jeg har lært meg etter å ha testet 86mm, 90mm, 94mm, 96mm, 98mm og 102mm hjulavstand er at det er lettere å få til en rolig bil med litt hjulavstand.

Ikke like lett å finne drømmekarosseriet du vil bruke, men til å begynne med, så er faktisk ikke det det viktigste, men rett og slett å få kjøre litt er viktig.

Jeg ville satset på et 98mm karosseri. Altså et karosseri som har hjulavstand på 98mm.

Så til noe annet som også er veldig viktig (synes jeg) for hvor lett bilen blir å kjøre og det er offset på felgene.

For jo breiere bilen er jo mere bremser den inn i svingene og jo mere stabil virker den.
Dagens Kyosho Mini-Z som brukes til løp er gjerne MR-02EX og MR-03. Begge disse er ASF (Kyosho sitt 2.4GHz system) og begge kan gjøres breie.
Altså MR-02EX er brei mens MR-03 kan gjøres brei med alle delene som følger med.
MR-02EX kan ikke ta alle typer karosserier, mens det kan MR-03, siden chassiet er smalere.
Begge chassiene er jeg ganske sikker på kan brukes sammen med det meste av motorer som selges der ute.
Men husk at ikke alle motorer passer i orginalt motorfeste.

Så et breit chassi og 98mm karosseri er et veldig godt utgangspunkt.
Da ender man ofte opp med å kunne bruke +2 eller +3 offset på felgene. Da har man et godt utgangspunkt for å kunne kjøre fort og jevnt.

Det skal nevnes at Mini-Z MR-02EX og MR-03 i Norge ikke har så værst pris i butikk. Det kan ikke sies det samme om deleprisene. Men selve bilen er billig i norge. Regner man bilen + mva så er man ikke langt unna prisene det blir fra utlandet.

Men deler finnes det jo nesten ikke noe av, så det kan hende du ender opp med å handle på nett for å få tak i resten.


Men for å kunne kontrollere bilen, så burde man ha en sender. Grunnen er todelt.
1) folk ser rart på deg når du kryper rundt på alle fire og lage brummelyder når du kjører på banen.
2) mye mindre slitsomt å sitte på en stol og kjøre bilen rundt banen, liksom slik på avstand.

Da må man gjerne ha en sender.
Det er flere typer som kan brukes, men Kyosho har valgt ASF som sin 2.4GHz teknologi, så ikke hvilke som helst sendere passer. Standard senderene er en KT-18.
Liten og lett, fungerer som bare det, få justeringsmuligheter og ikke minne. Burde ikke brukes sammen med oppladbare batterier.

Litt om radioutstyr.
Så kan man bruke KO Propo EX-1 i to varianter, EX-5UR og EX-10 i 2 varianter.
Disse senderene er litt mere avanserte og du har bedre oppløsning og bedre følelse med disse senderene. Men så er de dyrere også.
Så går det an med Futaba 3PK.
Det som er utfordringen er at de fleste trenger ASF moduler for å kunne fungere med Kyosho Mini-Z. Så løsningene blir veldig mye dyrere enn en KT-18.


Vel, da er man såpass langt at man har verktøy, lader, batterier, bil og sender. Samt plastikkposer til å ha alt i.
Hva gjenstår da for at man skal ha det gøy??


Motor kan man kjøpe, men må ikke.
Her kan jeg varmt anbefale en 70T motor, enten fra Reflex Racing eller fra PN. Begge motorene er like raske, selv om de har litt forskjellig karakteristikk.
Men det morsomme med disse motoren er at når alle har en slik type motor, så er det opp til hva fører gjør og ikke opp til bilen hvem som vinner.
For å kalle det det. For da kommer dekk, kulelager, demperoppsett og giring til å vise seg bedre, samt hvor god føreren er.
Bilen blir ikke for rask, så det er lettere å lære seg å kjøre. Lettere å korrigere sine egne feil.
Litt mindre skader på bilen den første tiden til svingingen sitter og til du blir vant til å kjøre med andre.
Den orginale motoren er ikke all verdens, men husk på at den orginale motoren kan være alt fra dritbra til rævva.
Så hvis du faktisk får en bra orginal motor, så kan det absolutt være verdt å beholde....
Men hva bruker jeg på en typisk kveld da?
På en typisk kveld så bruker jeg to sett med dekk. Et sett med fordekk og et sett med bakdekk. Akkurat nå er det PN X15 framdekk og PN X6 eller PN R6 bakdekk som brukes på 3 av banene jeg kjører på.
Da havner det på rund 50,- for en kveld. Selv om jeg gjerne har brukt de samme dekkene på to kvelder.
Dette er såklart litt avhengig av hvor stor og rask bane man har.
Generelt så er kan jeg med en 70T motor kjøre rundt 250 runder på min lille bane før jeg trenger å bytte batterier. Rundene ligger på ca 4.8s, så da blir det 20 min med kjøring før jeg bytter batteri.
Det er 20 minutter med konsentrasjon...greit med en pause da synes nå jeg da...
Noen flere utgifter enn dette har jeg sjelden.
Det eneste er når jeg får dilla og skal teste ut ting. Da er det ikke alltid det blir like billig. 

Har byttet fronten 4 ganger, har testet 3 forskjellige motorfester og 2 forskjellige dempersystemer bak. En hel haug med forskjellige t-plater og mange forskjellige dekk og felger....samt 9 forskjellige karosserier før jeg endte opp der jeg er nå.
Så for å gjøre ting "billig", så er det bare å spørre noen inne på "Micro Racing" delen av forumet, så skal du få så mange forskjellige svare som du bare vil ha.

Det eneste som er "kravet" er at du har en liten formening om hvordan bil du ønsker deg. En stueracer, en hyllepynt, en rask fa** eller bare noe å ha som unskyldning for å drikke litt kaffe med andre. Så skal nok vi som frekventerer den delen av forumet gi deg en masse forvirrende råd.. 

Hop ups.
"Hop-ups" gjenstår så klart.....
Men kan kanskje heller bare ta to forskjellige biler som utgangspunkt. Så kan du selv velge hvor du vil starte hen.
Men som et forslag kan jeg sette opp en "billigløsning" og en "Racerbil", slik at dere får se hva man faktisk "må ha" og hva som skal til for å få en fullblods racerbil. Det skal nevnes at bilen kan kjøres mange runder før man "må ha" noe som helst, men jeg kan garantere deg at hvis dere er to personer som kjøper likt og kjører like mye, så vil dere nok få en vidt forskjellig opplevelse hvis dere ikke anskaffer dere minst "må ha" lista. Men det vil ikke si det samme som at dere ikke kan ha det gøy uten å ha alt sammen.


Billigbil:
MR-03 / MR-02EX (MR-02EX kommer ofte med sender)
KT-18
Kulelager
T-plate MR-03 / T-plate MR-02
Fjærer forran MR-03 Fjærer forran MR-02
dekk (se dekkoversikten i bunn av artiklen)
70T motor
Lader
Batterier
Verktøy
Racerbil:
MR-03
KO Propo EX-1 KIY (finnes for høyre og venstrehendte) eller KO Propo Eurus EX-10
Kulelager
T-plater
Alu toppplate
Motorfeste / Diffuser
Motorer -> 70T / 43T / 39T / 33T
Kulediff
Tri-demper
Toppdemper (Olje / fjærer eller kun fjær / fjærsett)
Front: topp bunn
Felger (se dekkoversikten i bunn av artiklen)
Dekk (se dekkoversikten i bunn av artiklen)
Karosseri (se karosserioversiktene i bunn av artiklen)
15 min lader
Kvalitetsbatterier
Verktøy
Så er det "bare" lommeboka som avgjør hvor mye du vil satse.
Men kom gjerne innom "Micro Racing" og spør og grav. Ellers får du ikke vite noe....kanskje dette ikke er for deg, men det kan også hende at dette er akkurat det du trenger for å få trent dine ferdigheter hele året.


Å, en liten ting. I begynnelsen av august 2011, så røyk det mye deler når 4 mann kjørte samtidig.
Når alle var like ferske så kræsjet vi vanvittig mye i hverandre og plasten sprutet. Det kræsjes enda, men nå er det faktisk ikke så mye som ryker lengre.
Etter at vi klarte å svinge litt innimellom, så har delebehovet blitt vesentlig mindre.
Jeg har såklart "behov" for litt bling-bling....men det kan jeg ikke skylde på andre for at jeg "må ha".

hihi

Men for at du ikke skal bli helt forvirret, så kan jeg nevne litt om hvilke klasser som er hva og hvordan man skiller dem.
Det er 4 klasser i utgangspunktet som kjøres. Dette er grovt reglene

GT Mod - Alt er lov
Stock - Alt er lov, men motoren skal være minimum 70T
LM - Nesten alt er lov. Skal være LM karosseri, LM felger, LM Dekk og minimum 50T motor
F1 - Nesten alt er lov. Skal være F1 karosseri, F1 felger, F1 Dekk og minimum 50T motor

Alle bilene skal ha mest et lett gjenkjennlig karosseri i hardplast.
Ingen av bilene får lov til å kjøre på FOAM dekk eller ha gummidekk som inneholder silikon.
Dekksmøring er ikke tillatt.
LiFe eller LiPo batterier ikke tillatt.



Linker til informasjonstråder i "Micro Racing" delen av forumet:
Mer om radio: http://www.radiostyrt.no/showthread....F-%282-4GHz%29
Valg av karosserier: 
1) http://www.radiostyrt.no/showthread....itale-m%C3%A5l
2) http://www.radiostyrt.no/showthread....-pros-amp-cons
Hva med dekk?: http://www.radiostyrt.no/showthread....rslag-til-dekk
MR-02EX anbefalinger: http://www.radiostyrt.no/showthread....g-anbefalinger
MR-03 anbefalinger: http://www.radiostyrt.no/showthread....g-anbefalinger


Fotnote: Linker til butikker er bare tilfeldig valgt. Litt etter hva jeg har funnet raskt. Det finnes flere alternativer. Noen byre og noen billige. Linkene er mest for å hvis hva man skulle trenge.


Tusen takk til Mr. Lasse Prenting for at vi får lov til å gjengi denne artikkelen i sin helhet.

En kort presentasjon av Lasse for dere som ikke kjenner han.
Lasse er en av de virkelig store ildsjelene i Mini-Z miljøet her i landet. Han holder til i Osloområdet, og frekventerer både radiostyrt.no's forum, samt er mannen bak Mini-Z Norway's Facebookside. 
Trenger du råd, tips, og kanskje et tupp bak for å komme igang er dette mannen å kontakte:) 
PigZ out.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar