Om oss

Speedy PigZ Raceway er bygget og driftet av Mini-Z Norway's Tommy Lønn.
Tommy har egenhendig bygget om en gammel korntørke til et flott lokale.

Historikk:
Mini-Z Norway er en klubb bestående av ildsjeler som har holdt på helt siden Mini-Z bilene ble lansert i 1999.
Vår første bane var lagt på malt betonggulv, med hageslange tapet fast som baneskiller. Vi kjørte på det vi fant av dekk, og eksperimenterte voldsomt med dekksmøring i alle varianter. Jif vindusspray var faktisk det som fungerte best, kombinert med rene gummidekk. GPM 25 shore var det beste valget.

Den neste banen ble bygget sent år 2000. Vi hadde hele tiden hatt lyst på en bane som enkelt kunne settes opp med samme layout hver gang. Valget falt da på sutakplater, malt med latexmaling. Baneskiller ble fortsatt hageslange, men denne gangen skrudd i platene. For å stive av konstruksjonen ble det laget en ramme under hver plate av lekter.
konstruksjonen veide noe sånt som 30 kilo pr plate, så helt enkelt bel det vel aldri. I tillegg viste sutakplatene seg å forme seg ekstremt til underlaget (les ramma), og det ble mye fine humper. Morro var det, og oppsett var fryktelig viktig (Masse bly overalt så ikke bilene hoppet for mye)

Deretter ble det bygget en permanent bane på malt MDF, men oppløftet langside, og baneskiller i teakfargede persiennelister. Disse var enkle og bøye etc. Det ble lagt terassegress som avkjøringsområder, og det hele var veldig lekkert.
Så snart denne banen stod ferdig, dabbet interessen noe av som følge av at flere byttet jobb og det passet aldri for mange nok til at det ble noe særlig aktivitet.

Etter et år eller to med lav aktivitet ble det handlet inn Regupolmatter. Camel Toe Raceway ble åpnet. Gummimatter med ganske så bra grep. Dekk var fortsatt GPM 25 shore, men denne gangen uten smøring.
Skrekkelig moro var det, og det ble raskt dratt i gang et større prosjekt med større lokaler og større bane.

BankenZ Raceway så dagens lys. 8 X 4,5 meter layout. Rask og fin. God plass til mekkebord og rundetider ble vist på veggen med projektor.
Her ble konkurransen løftet til et nytt nivå, og vi begynte smått og reise ut på besøk til andre baner. Vi fikk raskt bekreftet at vi hadde et meget høyt nivå i klubben, og tok med oss banerekorder der vi besøkte. RCP var jo det store utenlands. Vi reiste til Sverige på vårt første løp på RCP. Underlaget viste seg veldig ålreit å kjøre på, men vi fant jo ut at de som var vant til dette underlaget hadde en fordel mht dekkvalg og oppsett.

Etter denne gjesteopptredenen ble det handlet inn 80 m2 med RCP. BankenZ lokalene ble opptatt, og bane ble bygget på Camel Toe Raceway.
Herrlig. Gutta våknet virkelig til liv, og vi fikk et enormt grep i banen. Utrolig morsomt. Setup ble enklere, og karosseriene holdt jo en evighet i forhold til det de gjorde på de tidligere banene.
Videre deltakelse i konkurranser viste med en gang at RCP erfaring var gull verdt. Nå hevdet vi oss meget bra!
Camel toe Raceway er liten. Layouten er på 7X4 meter, men layouten er teknisk krevende. Resten av RCP'en ble liggende å støve ned i 3 år uten spesielt mye bruk. Kun noen lufteturer til et par hobbymesser.

Mr Tommy Lønn eier og driver en stor gård. Låven har god plass, og siden såpass mye RCP ble liggende ubrukt fant han ut at det å lage til et lokale på låven burde kunne gå. En gammel korntørke over grisehuset ble revet, og rom ble laget.
For å gjøre en lang historie kort. Rommet tok 1 år å bygge. Det var enormt med arbeid, men resultatet ble fantastisk!
Lokaler og bane ble ferdigstilt 2 februar, og vi er utrolig fornøyde med resultatet.

Vi håper nå flere vil besøke oss på banen, og benytte seg av dette flotte anlegget. Banen ligger permanent, og det er åpent for alle etter avtale.