Torsdag 14 februar ble første skikkelige kjørekveld på vår nye bane.
(Sjekk video helt i bunnen)
(Sjekk video helt i bunnen)
Vi fikk endelig testet ut lokalene våre med en ordentlig kjørekveld.
Det kom storfint besøk fra Larvik, Vestfossen og Oslo, i tillegg til to lokalhelter.
Ola, Lars Martin, Lasse, Tommy og Rune.
Banen er nylagt, og det meste av den er aldri brukt. Det var grått produksjonsstøv i store mengder tidlig på kvelden, men etter en 5 - 6 timer så gikk det over til deilig svarte gummirester. Grepet tok seg ekstremt opp i løpet av denne kvelden, så dette blir virkelig bra fremover.
Det var lite oppsettsjobbing blant førerne, da de fleste brukte tiden på å lære seg banen. Layouten kommer til å ligge permanent en lang stund, så dette var nok riktig prioritert.
Ola er for oss en ny sjåfør, men han har kjørt Mini-Z tidligere for mange år siden. Han startet kvelden med å bygge seg en helt ny MR-03. Som de fleste så regnet han med å få bilen på banen i løpet av en liten time, men det er en del jobb å bygge en bil skikkelig så timene gikk.
Det var jo en perfekt kveld for bilbygging, da det var solid erfaring tilstede for hjelp, tips og råd. Alle på banen blanda seg glatt inn i skruinga, og det ble da resultater av det. Etter i overkant av 3 timer var endelig bilen på banen, og Ola viste med en gang at gamle kunster fortsatt sitter. Det skal bli moro å følge Ola fremover, og vi håper han blir en del av inventaret fremover. Her kommer det til å gå fort!
Ola endte opp med å kjøpe seg en Mini-Z buggy også, så nå er det faktisk 9 slike i miljøet og potensiale for fullt startfelt fremover også med disse bilene.
Ola's GT Mod (Midlertidig karosseri)
Lasse kom endelig på besøk til oss her nede på bygda igjen.
Lasse kjører til vanlig på RCP, men da som oftest på noe mindre baner. Kjøretrening har han virkelig fått i løpet av de siste par årene, og han byttet bil oftere enn det vi andre bytta dekk. Stock, LM, AWD, GT Mod og Dnano i et forrykende tempo. Det er rett og slett imponerende at det er mulig å endre kjørestilen såpass raskt som Lasse gjør mellom de forskjellige bilene sine.
Det tok litt tid før de virkelig gode tidene begynte å komme, men utpå natta så kom horna i panna frem! Lasse har nå banerekord i LM klassen, samt på en meget sterk andreplass i GT Modified.
Når godrunden satt i GT Mod gjallet det et brøl som vekket store deler av indre Vestfold, og en tekstmelding ble sendt ut til mannen som tidligere på kvelden var innehaver av andreplassen på rekordlista. Gratulerer stort til Lasse som virkelig har fått fart på både fingre og bil! Det må nevnes at klokka ble godt over 03.00 før Lasse kasta inn håndkledet.
Deler av Lasse's gromme bilpark
Lars Martin kom kjørende rett fra Sørlandet, og var veldig klar for litt Mini-Z kjøring. Lars Martin er en ekstremt ryddig sjåfør, som sjelden er innblandet i kollisjoner, og har i tillegg et litt over middels konkurranseinstinkt. Dette merkes spesielt ved at han plutselig blir helt stille, og kommenterer ikke noe av samtalene rundt i rommet. Tidene kryper sakte men sikkert nedover helt til man hører et halvhøyt YES!!! Lars Martin og Tommy knivet store deler av kvelden om rundetidene, og det endte med et knepent overtak til Lars Martin.
Han pleier alltid å være sistemann ut døra, men Sørlandsturen satt nok i kroppen og han gav seg urovekkende tidlig. Klokka var vel knapt passert midnatt.
Lars Martin's GT Mod
Tommy koser seg skikkelig på den nye banen, men kjøring har det ikke blitt så mye av hittil. Dette var kvelden som vel nesten må regnes som jomfruturen for banesjefen.
Med nylakka Mosler og en bil som virkelig funker, var Tommy tidlig oppe i topp 2. Som tidligere nevnt så knivet han med Lars Martin om rundetidene, og endte opp fattige 0,046 sekunder bak ovenfornevnte. Vi overhørte noen trusler om knusing av en grå Audi :D Når Tommy får senket skuldrene, og kan si seg helt ferdig med alt han ønsker å få på plass på banen så kommer de virkelig gode tidene her også.
Det og ha bane hjemme hos seg selv når man driver gård kan være litt stressende. Han endte opp med å gå på jobb en times tid før midnatt. Noen som sier at bønder har det for godt?
Tommy's GT Mod
Undertegnede hadde noen runder inne fra uttesting av layouten, og klarte etter en stund å finne grep i bilen. Det går relativ fort, men det er moro å se at konkurransen tilspisser seg. Nivået er økende hos alle sammen og det er tøffere og tøffere å holde unna. Støttepilarene på langsida fikk seg en trøkk, når bilen i toppfart huka tak i et vant og forsvant en halvmeter opp i lufta å traff stolpen med en herlig knuselyd.
Banerekord ble satt i GT Mod, men hvor lenge den står gjenstår å se.
Runes GT Mod
Det er alltid morsomt å se den stadig voksende bilparken som folk har med seg. Lasse hadde denne gangen med seg to nye leketøy.
En AWD med rallystuk og Celica karosseri. En fantastisk kul bil både på bordet og på banen. Den er satt opp mykt så den krenger og jobber skikkelig, kombinert med harde gummidekk og en potent sjåfør bak stikkene så er det utrolig kult å se den på banen. Her har vi mange muligheter med lettere kupert bane med hinder og innskrenkninger etc. Aner vi Rallykveld i nærmeste fremtid?
I tillegg til dette hadde han også med seg sin nyanskaffede Dnano. Det er helt utrolig hvor små disse bilene er. nesten litt Matchbox følelse over den. 1:43 skala, full proporsjonal styring og gass. og samme radio som brukes på Mini-Z. Dnanoen gikk som et olja lyn (eller skollat ollon som våre naboer over i Sverige ville sagt).
Etter den første kvelden på banen er det et par ting vi ser forbedringspotensiale i. Det må monteres noen hyller for å utnytte mekkeplassene bedre, i tillegg til å øke mengden bord.
Belysningen skal også utøkes, og støttepilarene på langsida skal få et par strategiske polstringer for å skåne bilene til undertegnede.
Vi skal også bli flinkere til å ta bilder underveis. Alle som en ble i overkant ivrige og glemte alt som heter foto.
Vi må si oss fornøyde med den første kjørekvelden på Speedy PigZ Raceway. Vi håper nå at fler og fler stiller opp og blir med. Det er sosialt, uhøytidelig og et bra avbrekk for de fleste.
Takk til Lasse for bilder og video.
PigZ out!
Knall anlegg og bedre er jeg sikker på at det blir.
SvarSlettFørste gjennomkjøring var bare helt rå. Gleder meg til at mere av produksjonstøvet blir borte og mere gummi kommer fram for da kommer dette til å gå knallfort.
Jeg skal FA*N meg tilbake 13. mars 2013 for å kjøre....
Kjempebra! Du er fa*n meg velkommen;) Gutta testa litt mer idag, og Tommy er nå nede på 6.991. Ola har 7.642 Grepet blir bare bedre og bedre, så nå får bonden støvsuge banen til neste gang så blir det skikkelig moro.
SvarSlettDukka visst opp to til idag. En som var med tidligere en periode og en som aldri har prøvd før.